Nieuws uit de AK
11 juni heeft de AK weer vergaderd. We lazen uit Romeinen 14 de eerste 19 verzen. Een gemeente bestaat uit mensen die door Christus aan elkaar verbonden zijn. Doordat mensen betrokken zijn, kunnen verschillen naar voren komen. Zo ook in dit bijbelgedeelte. In vers 19 staat vervolgens een opdracht: ‘Laten wij dus najagen wat de vrede en de onderlinge opbouw bevordert.’ Dit najagen is heel sterk. Maak het een doel, werk ervoor en bid ervoor. Investeer erin. Het hoogste doel is dat gemeente wordt opgebouwd ter ere van God.
Vanuit de vergadering willen we een aantal punten met u en jou delen:
- De kerkenraad heeft nagedacht over de wijze waarop we het Heilig Avondmaal vieren in onze gemeente en besloten een wijziging door te voeren. Zie daarover het bericht hierna
- Vanuit het beleidsplan heeft de kerkenraad dit seizoen nagedacht en gesproken over het onderwerp ziekenzalving. Er wordt verschillend over gedacht, ook in de breedte van onze gezindte. Toch ziet de kerkenraad – met aarzeling - vanuit Jacobus 5 hier ruimte voor. Een persoonlijk verzoek van een ziek gemeentelid hiertoe, zal in een pastorale weg worden besproken en vormgegeven
- Mede naar aanleiding van de vorige AK vergadering spraken we door over de waarde van het huwelijk. Enerzijds als inzetting van God voor de relatie tussen man en vrouw. Dat vraagt onderhoud en toewijding aan elkaar om voortijdige verbreking (echtscheiding) te voorkomen.
Anderzijds spraken we ook over het huwelijk tegenover ongehuwd samenwonen. Hoe kunnen we bij onze jongeren de waarde van het huwelijk onder de aandacht brengen als de beste tegenhanger van ongehuwd samenwonen?
De komende tijd zal het huwelijk aandacht krijgen, o.a. in verdiepingsdiensten, op huisbezoek en in het jeugdwerk
- Save the date: dinsdag 22 september organiseren we weer een informatieavond voor nieuwe gemeenteleden. Ben je nieuw in de gemeente, of heb je behoefte aan wat opfrissing van je kennis over onze gemeente: wees welkom
- Save the date: donderdag 29 oktober willen we een gemeenteavond houden om samen na te denken over enkele thema’s die te maken hebben met de eredienst. Nadere informatie volgt in september
- De jaarrekeningen 2025 van Diaconie en Kerkbeheer zijn besproken. Beide stukken geven blijk van een levende en betrokken gemeente op de naaste en elkaar. We hebben de jaarrekeningen vastgesteld onder dankzegging aan de beide colleges voor het vele en goede werk dat zij in de gemeente doen
- Voor de mentorencatechisaties in het nieuwe seizoen zijn we nog op zoek naar een catecheet. Er zijn diverse lijntjes uitgezet. Bid u/jij mee dat we een geschikte kandidaat vinden.
- Onlangs hebben we weer een ontmoeting gehad met de kerkenraad van de Gereformeerde Kerk Kootwijk. En in Kootwijkerbroek hebben we weer een ontmoeting gehad met de GGiN (Walhuisweg). Beide ontmoetingen waren in een open sfeer en gericht op het goede doen voor onze dorpen.
De vakantietijd nadert. Als u of jij op reis gaat..., Wie gaat er dan mee? ... Ondertussen worden de voorbereidingen voor openluchtdiensten en de VBW al weer getroffen. We zien uit naar gezegende en opbouwende ontmoetingen, in het bijzonder tijdens de VakantieBijbelWeek.
Algemene Kerkenraad