Viering Heilig Avondmaal

Naar aanleiding van meerdere signalen dat de Avondmaalsdiensten (te) lang duren, heeft de algemene kerkenraad hierover nagedacht. We zijn dankbaar voor het groeiend aantal deelnemers. Tegelijk vinden we het belangrijk dat iedereen zich welkom voelt in deze diensten, ook als je jong bent of denkt dat deze dienst niet voor u of jou bestemd is.
Er bestaan andere mogelijkheden van vieren zoals bijv. een lopende viering of een viering waarbij brood en wijn door de banken doorgegeven wordt. Vanuit een eerdere bezinning die na Corona gehouden is, bleek dat de voorkeur uitgaat naar een viering aan tafel.
In de kerk is op het podium geen ruimte meer om de tafel te vergroten. De voorste kerkbanken verwijderen en daar een tweede tafel inrichten, is ook lastig realiseerbaar vanwege de wijze waarop de kerkbanken aan de vloer bevestigd zijn.
Ook is gekeken naar de wijze van Avondmaal vieren tijdens de vesper op Witte Donderdag. Dit is een tafelviering in meerdere rondes, maar zonder Schriftlezing, zingen en nodiging tussendoor. Deelnemers aan die vieringen hebben de afgelopen jaren hun waardering voor die vorm uitgesproken. Niet alleen vanwege de voortgang, maar ook wordt er meer eenheid ervaren in die viering. Bijbels of kerkhistorisch gezien zijn er ook geen gegronde redenen om per tafel uit de Bijbel te lezen en te zingen.
Dit alles overwegende heeft de kerkenraad besloten om deze wijze van vieren ook in te voeren bij de zondagse Avondmaalsvieringen, zowel in Kootwijkerbroek als ook in Kootwijk. Daarmee wordt de viering een stukje korter en naar onze mening wordt de eerbied en de waardigheid van de Avondmaalsviering behouden.
Zondag 20 september zal de eerste viering zien die we op deze wijze willen laten verlopen. Na een jaar zal de kerkenraad deze wijze evalueren. We zien uit naar gezegende vieringen.
Algemene kerkenraad

AK
Gert van de Berg.png

Gert van den Berg

Voorzitter AK